خدمات ما

ورق پرچین یا تایل پرچین چیست و مزایای استفاده از آن کدامند؟

آشنایی با تایل پرچین و موارد استفاده آن

در سازه های جدید که توجه به زیبایی در کنار استحکام و مقاومت آن نقش به سزایی پیدا کرده است، استفاده از ورق تایل تکی در پوشش سقف یک انتخاب مناسب می باشد. ورق تایل یا ورق پرچین نوعی ورق از جنس ورق گالوانیزه رنگی می باشد که جهت پوشش سقف های شیبدار و شیروانی به کار می رود.

مزایای استفاده از ورق تایل پرچین
ورق تایل پرچین مقاوم در برابر زلزله، آتش سوزی و طوفان

مزایای استفاده از ورق تایل پرچین

ورق تایل پرچین علاوه بر وزن سبک، انعطاف پذیری، نصب سریع و آسان، قیمت مناسب و مقرون به صرفه، دوام بالای رنگ در برابر نور خورشید و تغییرات آب و هوایی و شرایط محیطی، تحمل وزن تا ۴۰۰ کیلوگرم در هر مترمربع، زیبایی و تنوع رنگ که دست طراحان را در ایجاد هارمونی مناسب باز می گذارد از جمله مزایای ورق تایل پرچین است.

ورق پرچین یا تایل پرچین چیست و مزایای استفاده از آن کدامند؟
ورق پرچین در رنگهای قرمز، آبی، قهوه ای، نارنجی، سبز، سفید، قهوه ای سوخته موجود است.

ورق پرچین در رنگهای قرمز، آبی، قهوه ای، نارنجی، سبز، سفید، قهوه ای سوخته و غیره در بازار موجود می باشد. از دیگر مزایای ورق پرچین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاومت ورق تایل پرچین در برابر زلزله: در هنگام وقوع زلزله، وزن زیاد سقف و ترکیبات به کار رفته در آن اغلب منجر به خسارت، جراحت و حتی مرگ می شود. استفاده از ورق تایل پرچین به دلیل وزن کم و در عین حال استحکام و مقاومت بالا، سبب می شود خطرات ناشی از زلزله تا حد زیادی کاهش یابد.
  • مقاومت تایل پرچین در برابر آتش سوزی: نحوه نصب ورق تایل پرچین در سقف باعث می شود این محصول در برابر آتش سوزی خارجی مقاومت بالایی داشته و مانع از نفوذ آتش به داخل شود. همچنین ورق تایل پرچین وزن کمی دارد و هنگام آتش سوزی در داخل بام دیرتر فرو می ریزد. این پوشش درجه حرارت را تا ۷۲۰ درجه سانتی گراد تحمل می کند.
  • مقاومت ورق تایل پرچین در برابر تگرگ، طوفان و گردباد: آزمایشات به عمل آمده بر روی ورق تایل پرچین نشان می دهد این محصول در برابر اصابت دانه های تگرگ مقاوم است. همچنین نحوه نصب ورق پرچین متمایز از سایر ورقهایی است که در پوشش سطح شیبدار استفاده می شوند.
    نوع همپوشانی ورقهای تایل پرچین و استفاده از متعلقات جانبی به منظور پوشش دادن زوایا، سبب می شود طوفان شدید با سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و باران و برف نتواند در این سقف ها نفوذ کند و آنها را تخریب کرده یا خسارتی ایجاد نماید.
ورق پرچین یا تایل پرچین چیست و مزایای استفاده از آن کدامند؟
مشخصات فنی ورق تایل پرچین

مشخصات فنی ورق تایل پرچین

ورق تایل پرچین از جنس گالوانیزه با ضخامت ۰.۴۰ میلیمتر، ضخامت ۰.۵۰ میلیمتر و ضخامت ۰.۶۰ میلیمتر بوده و رنگ آمیزی آنها به روش الکترواستاتیک پودری انجام می شود. ابعاد ورق تایل پرچین را کارخانه سازنده تعیین می کند و ابعاد متداول و رایج موجود در بازار طول ۱۰۰۰ میلیمتر و عرض ۴۰۰ میلیمتر است.

با این ابعاد، وزن هر ورق با ضخامت ۰.۶ میلیمتر برابر ۲.۴ کیلوگرم می باشد و در هر مترمربع سقف تعدا ۳ ورق به کار می رود، یعنی هر ورق تایل ۰.۳۴ مترمربع را می پوشاند. بنابراین وزن هر مترمربع سقف حدودا ۷.۲۰ کیلوگرم خواهد بود که بسیار سبک است.

ناگفته نماند که ابعادی مانند طول ۹۸۰ میلیمتر و عرض ۳۷۰ میلیمتر نیز توسط برخی کارخانه ها به بازار عرضه می شود. در این صورت وزن هر ورق تایل پرچین با ضخامت ۰.۶ میلیمتر تقریبا ۲ کیلوگرم، وزن هر ورق تایل پرچین با ضخامت ۰.۵ میلیمتر حدودا ۱.۷ کیلوگرم و ضخامت ۰.۴ میلیمتر حدودا ۱.۵ کیلوگرم می باشد. ورق تایل پرچین را با دستگاه کاملا اتوماتیک و با استفاده از ربات و بدون دخالت دست رنگ آمیزی می نمایند. رنگ این محصول به صورت چرمی است و باعث مقاومت ورق در برابر اشعه ماورابنفش آفتاب می شود.

ورق پرچین یا تایل پرچین چیست و مزایای استفاده از آن کدامند؟
حداقل شیب در پوشش سقف با ورق پرچین ۱۵ درجه می باشد.

نصب و اجرای تایل پرچین

حداقل شیب قابل اجرا در پوشش سقف با استفاده از ورق تایل پرچین ۱۵ درجه می باشد. جهت زیرسازی ورق پرچین؛ از پروفیل های فلزی یا چوبی استفاده می شود. ابعاد این پروفیل ها می تواند ۴×۴ سانتی متر است و از پایین ترین نقطه سقف در طول شیب با فاصله ۹۰ سانتی متری به صورت عمودی کار گذاشته می شوند.

چنانچه از پروفیل های با ابعاد ۴×۳، ۳×۳ و یا ۲×۲ استفاده شود فاصله آنها در هنگام کار گذاشتن باید ۳۷ سانتی متر باشد. کار نصب ورق های تایل پرچین از پایین ترین قسمت دامنه و از جهت مخالف زاویه دید آغاز شده و با رسیدن به خط الراس مرکزی به اتمام می رسد. انتهای کار نیز با تیزه پوشش داده می شود.

ورق پرچین یا تایل پرچین چیست و مزایای استفاده از آن کدامند؟
پرچین جهت پوشش سقف ساختمان و ویلا، سردرب، آلاچیق، سوله و پارکینگ بکار میرود.

کاربرد ورق تایل پرچین

ورق تایل پرچین که با داشتن رنگ بندی متنوع ظاهر بنا را به طرز شگفت انگیزی زیبا می کند و با وزن سبک بارهای وارد بر سازه را کاهش می دهد و در عین حال مقاومت و استحکام بالایی در برابر عوامل محیطی و حوادث دارد را می توان با اطمینان خاطر جهت پوشش انواع سقف مانند ساختمان و ویلا، سردرب، آلاچیق، سوله و پارکینگ بکار برد.

ورق پرچین یا تایل پرچین چیست و مزایای استفاده از آن کدامند؟
متعلقات و لوازم جانبی ورق تایل پرچین

متعلقات و لوازم جانبی ورق تایل پرچین

متعلقات و لوازم جانبی ورق تایل پرچین که در زمان نصب و اجرا به کار می رود شامل نما پرده ای پیشانی از جنس ورق گالوانیزه، تیزه هشتی فلزی یا تیزه پالونی طرح سفال، تیزه گرد فلزی طرح سفال، کلاهک فلزی طرح سفال و باکس بارج می باشد. استفاده از این لوازم استحکام و زیبایی ورق پرچین را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *