خدمات ما

طراحی سقف شیروانی؟

تعریف سقف شیروانی و هزینه طراحی سقف شیروانی

همانطور که می دانید به دو صورت می‌توان طراحی سقف‌های شیروانی را ساخت. سقف‌هایی که تنها از یک طرف و یا دو طرف شیب دارند و یا سقف‌هایی که دارای چندین شیب بسته به نوع طراحی می‌باشند. دو گونه سقف شیبدار وجود دارد. مورد اول از این گونه، سقف‌های شیبدار سرد هستند که در ساختار آنها از عایق حرارتی استفاده نخواهد شد. گونه دیگر سقف شیبدار گرم است، چنین سقف‌هایی خود دارای پوشش حرارتی می‌باشند.

در سقف‌هایی که شیب آنها حداقل می‌باشد از آنجایی که ممکن است براساس وزش بادهای شدید آب به درون نفوذ کند، پوشش حرارتی و همچنین چیدمان پوشش نهایی که اصطلاحاً به آنها تایل گفته می‌شود باید به شدت دقیق باشد تا از ورود آب جلوگیری شود.

فضایی که دو شیب بام به یکدیگر می‌رسند، محلی می‌باشد که ممکن است از لحاظ استحکام در برابر نفوذ آب ضعیف‌ترین مکان باشد. به همین دلیل لازم است در عایق بندی این بخش از سقف نیز دقت بیشتری وجود داشته باشد. یکی دیگر از مواردی که باید در طراحی سقف‌های شیبدار در نظر گرفت، آن است که لبه‌های سقف باید از در ورودی و جلویی ساختمان کمی جلوتر باشد تا آب دقیقاً در محل رفت و آمد ریخته نشود.

استفاده از کانال‌های ناودانی می‌تواند کمک کند تا آب به راحتی از سقف پایین آید و به محل مورد نظر هدایت شود. اندازه و قطر این کانال‌ها باید به گونه‌ای محاسبه شود که حجم آب خارج شده از سقف را تحمل کند.

طراحی سقف شیروانی؟
انواع سقف های شیبدار با توجه به کاربرد آنها

انواع سقف های شیبدار با توجه به کاربرد آنها

بیشتر افراد در خانه‌هایی با سقف شیبدار، تمایل دارند تا از یک سقف کاذب برای پوشاندن نمای داخل خانه استفاده نمایند. همانطور که می دانید به کارگیری سقف‌های شیروانی می‌تواند ارتفاع سقف را بلند سازد و در صورتی که خانه چند طبقه باشد و اتاقی نزدیک این سقف ساخته شود، دارای محدودیت فضا خواهد بود. سقف کاذب در اینجا کمک می‌کند تا بخش شیبدار بیرونی پوشیده شود. برخی نیز از فضای بین این دو سقف به عنوان انبار استفاده می‌کنند.

در مکان‌هایی که سقف شیبدار دارای پوشش عایق حرارتی نمی‌باشند، سقف کاذب باعث عایق بندی نیز خواهد شد. اما در دنیای امروز معماری، طراح توجه بیشتری را معطوف به طراحی چنین سقف‌هایی بدون نیاز به سقف کاذب کرده‌اند.

می‌توان در جایی که از نظر آب و هوا خیلی بارش مطرح نیست و سقف برای زیبایی نما استفاده شده است، از نورگیرهای شیشه‌ای بر روی سقف شیبدار استفاده کرد. به دلیل وجود ارتفاعی مناسب و بلند، یک نور بسیار عالی می‌تواند فضای خانه را در روز پر کند.

همچنین می‌توان در نظر داشت که سقف‌های بلند موجب می‌شوند که فضای خانه بسیار بزرگتر جلوه کند و حس آرامش بیشتری در طراحی داخل به وجود خواهد آمد.

همانطور که اطلاع دارید، یکی از اجزای اساسی هر بنایی سقف آن می‌باشد که با توجه به شرایط آب و هوایی که آن بنا در آن قرار دارد نوع سقف آن تغییر پیدا می‌کند. از این رو سقف‌ها دارای انواع متعددی می‌باشند که شامل سقف‌های صاف، سقف‌های گنبدی شکل و سقف‌های شیبدار می‌باشند.

امروزه پر استفاده ترین نوع سقف‌ها در هر منطقه‌ای، سقف‌های شیبدار شیروانی می‌باشد که با توجه به داشتن نوع سرد و گرم به راحتی در هر محیطی با هر نوع آب و هوایی چه آب و هوای گرم و چه آب هوای سرد قابل استفاده می‌باشد. از این رو تصمیم گرفتیم این مقاله را با آشنایی با سقف شیبدار، انواع آن و البته از همه مهمتر نحوهٔ اجرای آن اختصاص دهیم.

مناطق دماوند آبسرد، گیلاوند، هشت بهشت، جابان، خسروان، آینه ورزان، جزو مناطق سردسیر ویلایی و مناطق آمل، بابل، نوشهر، رویان، عباس اباد، مناطق گرم سیر ویلایی محسوب می‌شوند.

طراحی سقف شیروانی؟
سقف‌های شیبدار گرم با داشتن پنل های خورشیدی در مناطق سردسیر و سقف‌های شیبدار سرد در مناطق گرمسیر بکار می رود.

سقف‌های شیبدار سرد و گرم

سقف‌های شیبدار دارای حداقل شیب ۱۵ درجه و حداکثر شیب ۷۰ درجه می‌باشند. در گذشته از سقف‌های شیبدار تنها در مناطق سردسیر و پر بارش مانند شمال کشور استفاده می‌کردند، اما با گذشت زمان و پیشرفت صنعت این نوع از سقف‌ها در دو گروه سقف‌های شیبدار سرد و سقف‌های شیبدار گرم طبقه بندی شدند.

سقف‌های شیبدار گرم با داشتن پنل های خورشیدی و عایق به مناطق سردسیر اختصاص داده شدند و سقف‌های شیبدار سرد نیز که فاقد این امکانات بودند در مناطق گرمسیر استفاده می شوند. در سقف‌های شیبدار از سازهٔ سقف توسط آهن کشی و گاه فلزات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از آن پوشش سقف شیبدار شیروانی بر روی آن نصب می‌گردد.

انواع پوشش سقف و متریال اجرایی

پوشش سقف شیبدار می‌تواند از تایل های آردواز، سفال، انواع ورق‌های شیروانی مانند ورق‌های گالوانیزه و ورق‌های طرح سفال باشد.

در صورتی که در ساخت سقف‌های شیبدار از ورق‌های شیروانی استفاده شود، می‌توان گفت ورق‌های شیروانی دارای انواع متعددی می‌باشند که شامل ورق گالوانیزه، ورق آجدار، ورق آلوزینک، ورق آلومینیوم، ورق‌های طرح سفال، ورق‌های پالرمو، ورق طرح شادولاین، ورق طرح ذوزنقه، ورق طرح سینوسی یا کرکره و آردواز و ورق طرح لمبه یا دمپا می‌باشند.

در صورتی که در ساخت سقف‌های شیبدار از یکی از انواع ورق‌های شیروانی استفاده نشود، سقف باید به شکل سقف‌های شیبدار شینگل، سقف‌های شیبدار دکرا، سقف شیبدار آندوویلا، سقف شیبدار تاپ تایل، سقف شیبدار مترو تایل، سقف شیبدار تایل سنگریزه‌ای، سقف شیبدار آندولین، سقف شیبدار پرچین و یا سقف شیبدار سفال طراحی و ساخته ‌شود.

طراحی سقف شیروانی؟
دلیل اصلی استفاده از سقف‌های شیبدار، شیب آن می‌باشد که در هنگام بارش باران و برف عملکرد بی نظیری دارد

علت اصلی استفاده از سقف‌های شیبدار

دلیل اصلی استفاده از سقف‌های شیبدار، شیب آن می‌باشد که در هنگام بارش باران و برف عملکرد بی نظیری دارد. این نوع سقف برف و باران را به راحتی به سمت لولهٔ ناودانی و یا لبهٔ سقف هدایت می‌کند که باعث می‌شود برف و باران به راحتی از روی سقف به زمین منتقل شود. از این رو می‌توان گفت که یکی دیگر از فواید سقف‌های شیبدار احتیاج نداشتن آنها به برف روبی می‌باشد.

طراحی سقف شیروانی؟
زیر سازی سقف شیبدار از مهمترین مراحل اجرای سقف شیروانی است.

نحوه اجرای سقف شیروانی

پس از آشنایی با سقف شیبدار و انواع آن، نوبت به آشنایی با مراحل نحوهٔ اجرای آن است که در ادامهٔ مقاله به آن اشاره خواهیم کرد. نحوهٔ اجرای سقف‌های شیبدار شیروانی در ۱۵ مرحله خلاصه می‌شود که این ۱۵ مرحله به صورت زیر است:

-زیر سازی سقف شیبدار

-قرار دادن تیرهای فلزی روی سقف بتنی

-آهن کشی کامل برای پوشش هرنی

-زره کشی کامل برای سر درب

-سقف و اسکلت کامل برای اجرای سقف شیبدار

-نصب ورق‌های سقف شیبدار

-آهن کشی در سقف شیبدار

-زیر سازی واضح و کامل مخروط فلزی

-شاسی کشی چوبی و فلزی

-شاسی کشی بسیار مستحکم روی سقف بتنی

-شاسی کشی و تیر ریزی کامل همراه با دامپا و نمای پیشانی ساختمان

-اجرای مناسب بر رو برای شیروانی

-زیر سازی برای سقف شیبدار

-هرمی و یا مخروطی با استفاده از پروفیل

-استفاده از چوب روسی در زیر سازی سقف شیبدار

 از میان تمامی ۱۵ مرحله‌ای که به آنها اشاره کردیم می‌توان گفت مهم‌ترین مرحله به زیر سازی سقف شیبدار مرتبط می‌شود، چرا که مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند. از این رو باید فوق العاده مقاوم و مستحکم باشد. اما دلیل تاکید بر زیر سازی قوی در این نوع از سقف‌ها این است که سقف‌های شیبدار مدت زمان زیادی را بدون آسیب دیدگی در زیر باران و برف باقی می‌مانند.

مناطق لواسانات تهران، دماوند، گیلاوند، آبسرد، جاجرود و مناطق شمال کشور نمک آبرود، کلاردشت، نور، نوشهر، جزو مناطق ویلایی محسوب می‌شوند که اکثر سازه‌های ویلایی و شیروانی در آنجا ساخته می‌شوند.

طراحی و اجرای سقف شیروانی با بهترین کیفیت

کلیه خدمات اجرایی شرکت ویلا شمال در اکثر نقاط ایران عزیز اعم از لواسانات تهران، منطقه شمال تهران، مناطق ویلایی، دماوند، گیلاوند، آبسرد، مناطق شمال ایران اعم از نور، رویان، آمل، بابل، چمستان، چالوس، نمک آبرود، کلاردشت، کلار آباد، نوشهر و همچنین استان‌های کرمان، شیراز، اصفهان، قم، کاشان، و تمام مناطق ویلایی و همچنین همهٔ استان‌های ایران با حمل و نصب به صورت کامل و به قیمت روز اجرا می‌گردد. فقط برای شهرهای خارج از محدودهٔ تهران برای استقرار اکیپ اجرایی شرکت، باید از طرف کارفرما اسکان تهیه گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *