خدمات ما

صفر تا صد اجرای سقف شیروانی فلزی

چرا اجرای اصولی سقف شیروانی اهمیت دارد؟

به گزارش شرکت ویلا شمال، نحوه اجرای سقف شیروانی یا شیبدار از این لحاظ مهم است که سقف های شیبدار از لحاظ نصب و اجرا بسیار سریع و در دسترس می باشند. سقف های شیبدار به دلیل تنوع بسیار زیاد، سازگاری با شرایط اقلیمی مناطق مختلف، داشتن ظاهری زیبا، نصب آسان، زمان پایین اجرا، پرت کم مصالح و وزن کم جهت پوشش سقف ساختمان ها در بسیاری از مناطق شهری و روستایی مورد استفاده قرار می گیرند.

سقف های شیبدار و مراحل نصب آنها
زیرسازی سقف شیبدار یکطرفه، دوطرفه، چند طرفه یا مخروطی به یک شیوه قابل اجرا نیست.

آموزش نحوه اجرای سقف شیروانی

یکی از اصلی ترین اجزای ساختمان سقف آن است که موجب هویت بخشی و زیبایی خانه ها می گردد. عوامل بسیاری مانند میزان باد، باران، رطوبت، موقعیت جغرافیایی، گرما، سرما، نوع کاربری ساختمان، وزن و دیگر مشخصات فنی ساختمان می تواند در تعیین نوع سقف ساختمان ها تاثیرگذار باشد.

سقف های شیبدار در ایران به چندین روش اجرا می گردد و با توجه به نوع طرح معماری آنها باید زیرسازی مطابق با آن را اجرا نمود. به عنوان مثال زیرسازی سقف های شیبدار یکطرفه، دوطرفه، چند طرفه یا مخروطی به یک شیوه قابل اجرا نیست. نه تنها نوع ساختار سقف های شیبدار، بلکه نوع مصالح پوشش روی سقفها نیز در روش زیرسازی آن تاثیرگذار خواهد بود. در این مقاله نحوه اجرای سقف شیروانی را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

صفر تا صد اجرای سقف شیروانی فلزی
مروری بر مراحل اجرای استاندارد سقف های شیبدار

مروری بر مراحل اجرای سقف های شیبدار

  • زیرسازی سقف شیبدار

نحوه اجرای سقف شیروانی اینگونه است که ابتدا باید نشیمنی مناسب جهت قرار گرفتن زیرسازی سقف شیبدار ایجاد نمود. برای این منظور دور تا دور فضای مورد نظر را بوسیله پروفیل فلزی و یا چوبی یک کلاف ایجاد می نماییم. این کلاف باید کاملا بوسیله اتصالات مناسب به اسکلت سازه متصل باشد تا در اثر نیروهای جانبی مانند باد از ساختمان جدا نشود. کلاف با توجه به وسط سقف، ارتفاع، طول دهانه و مصالح پوشش روی آن با پروفیل های متفاوتی قابل اجرا می باشد. مقاطع مورد استفاده کلاف را مهندسین محاسبه و تعیین خواهند نمود.

صفر تا صد اجرای سقف شیروانی فلزی
نحوه زیرسازی سقف های شیبدار شیروانی

پس از ساخت کلاف پیرامونی با توجه به نوع سقف شیبدار یک طرفه، دو طرفه، چند طرفه و یا  غیره، ابتدا بلندترین دهنه مورد نیاز سقف ساخته شده و در محل مورد نیاز قرار داده می شود. سپس پروفیل های جانبی جهت ایجاد شیب سقف به پروفیل اصلی متصل خواهند شد. این امر تا پایان زیرسازی سقف شیبدار ادامه پیدا خواهد کرد. لازم به ذکر است که فاصله پروفیل های فرعی سقفهای شیبدار با توجه به میزان نیروی وارد شده به سقف، طول پروفیل ها و مصالح پوشش سقف متغیر خواهد بود که عموما بصورت نقشه های اجرایی قبل از شروع به کار مشخص می گردد.

  • پوشش روی زیرسازی

پس از تکمیل زیرسازی سقفها، پوشش اولیه روی آن را بوسیله مصالح متناسب با پوشش نهایی کاور می نماییم. این مصالح پوششی می تواند از جنس فلز مانند ساندویچ پنل، توری به همراه پشم شیشه، چوب ورق osb و یا مصالح دیگر باشد. نکته بسیار مهم در این نوع پوشش ها برآورده کردن نیازهای مورد نظر است. به عنوان مثال در صورتی که پوشش نهایی سقف شیروانی از جنس ورق های فولادی باشد، باید پوششی بر روی سازه زیرسازی اجرا گردد که بتواند عایق دمایی و رطوبتی را تا حدودی ایجاد نماید.

صفر تا صد اجرای سقف شیروانی فلزی
برخی از متریالهای پوشش نهایی سقف نیاز به عایق رطوبتی ندارند.
  • پوشش نهایی

پس از آماده شدن زیرسازی، پوشش نهایی انجام خواهد گرفت. برخی از این پوشش ها می تواند با نوع همپوشانی روی یکدیگر عایق رطوبتی لازم را ایجاد نمایند، اما برخی از آنها نیاز به ایجاد لایه عایق رطوبتی و آب بندی با مصالح دیگری دارند. گروهی از پوشش سقف های شیروانی نیز مانند شیروانی های سفالی با توجه به ساختار دارای قطعاتی تاج بام، لب بندی، کله بام، کتیبه، ناودانی و غیره هستند که می توانند شرایط عبور آب را در نقاط مختلف سقف فراهم نمایند.

شماره تماس با مدیر عامل شرکت ویلا شمال

۰۹۱۲۳۴۰۹۲۶۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *