خدمات ما

نحوه اجرای سقف شیروانی در بومهن

صفر تا صد اجرای سقف شیروانی

نحوه اجرای سقف شیروانی یا شیبدار از این لحاظ مهم است که سقف‌های شیبدار از لحاظ نصب و اجرا بسیار سریع و در دسترس می‌باشند.

سقف‌های شیبدار به دلیل تنوع بسیار زیاد، نصب آسان، زمان پایین اجرا، پرت کم مصالح، وزن کم، سازگاری با شرایط اقلیمی برخی مناطق و ظاهری زیبا، در بسیاری از مناطق شهری و روستایی برای پوشش سقف شیروانی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اجرای سقف‌های شیبدار به دلیل اقبال عمومی بسیار جذاب بوده و شناخت روش‌های اجرای آن خالی از لطف نیست. با سایت ویلا شمال تولید کننده پوشش پیشرفته سقف‌های شیبدار در ادامه این مطلب همراه باشید.

نحوه اجرای سقف شیروانی در بومهن
سقف شیروانی موجب هویت بخشی و زیبایی خانه‌ها شده و میزان باد، باران، رطوبت، موقعیت جغرافیایی، گرما و سرما در انتخاب نوع آن موثر است

نقش سقف شیروانی در سازه

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های اجرای ساختمان، سقف آن می‌باشد که موجب هویت بخشی و زیبایی خانه‌ها می‌گردد. عوامل بسیاری مانند میزان باد، باران، رطوبت، موقعیت جغرافیایی، گرما، سرما، نوع کاربری ساختمان، وزن و دیگر مشخصات فنی ساختمان از عواملی هستند که می‌توانند در تعیین نوع سقف‌ها تأثیر گذار باشند.

سقف‌های شیبدار شیروانی در ایران به چندین روش اجرا می‌گردد و با توجه به نوع طرح معماری آنها، باید زیرسازی مطابق با آن را اجرا نمود. به عنوان مثال زیرسازی سقف‌های شیبدار یک طرفه، دوطرفه، چند طرفه و یا مخروطی به یک شیوه قابل اجرا نیستند.

نه تنها نوع ساختار سقف‌های شیبدار، بلکه نوع مصالح پوشش روی سقف‌ها نیز در روش زیرسازی آن تأثیر گذار خواهد بود و با این توضیحات امروز نحوه اجرای سقف شیروانی را برسی می‌کنیم.

نحوه اجرای سقف شیروانی در بومهن
صفر تا صد مراحل اجرای سقف‌های شیبدار شیروانی

مراحل اجرای سقف‌های شیبدار شیروانی

-زیرسازی سقف شیبدار

نحوه اجرای سقف شیروانی اینگونه است که ابتدا باید نشیمنی مناسب جهت قرار گرفتن زیرسازی سقف شیبدار ایجاد نمود. برای این منظور دور تا دور فضای مورد نظر را بوسیله پروفیل فلزی و یا چوبی یک کلاف ایجاد می‌نماییم.

-زیرسازی و اجرای اسکلت سقف شیروانی

این کلاف باید کاملاً به وسیله اتصالات مناسب به اسکلت سازه متصل باشد تا در اثر نیروهای جانبی مانند باد از ساختمان جدا نشود. این کلاف با توجه به وسط سقف، ارتفاع آن، طول دهانه آن و مصالح پوشش روی آن با پروفیل‌های متفاوتی قابل اجرا می‌باشد. مقاطع مورد استفاده آن را مهندسین با محاسبه تعیین خواهند نمود.

-زیرسازی و اجرای شیروانی

پس از ساخت کلاف پیرامونی با توجه به نوع سقف شیبدار، یک طرفه، دو طرفه، چند طرفه و غیره، ابتدا بلندترین دهنه مورد نیاز سقف ساخته شده و در محل مورد نیاز قرار داده می‌شود. سپس پروفیل‌های جانبی جهت ایجاد شیب سقف به پروفیل اصلی متصل خواد شد. این امر تا پایان زیرسازی سقف شیبدار ادامه پیدا خواهد کرد.

لازم به ذکر است فاصله پروفیل‌های فرعی سقف‌های شیبدار با توجه به میزان نیروی وارده به سقف، طول پروفیل‌ها و مصالح پوشش سقف متغیر خواهد بود که عموماً بصورت نقشه‌های اجرایی قبل از شروع به کار مشخص می‌گردد.

سقف شیروانی یا شیبدار به علت وزن پایین این قابلیت را دارد که روی هر سازه‌ای، زیرسازی و اجرا شود.

-پوشش روی زیر سازی

پوشش و زیرسازی سقف یکی از مراحل اجرای سقف شیروانی می‌باشد. پس از تکمیل زیرسازی سقف‌ها، پوشش اولیه روی آن را به وسیله مصالح متناسب با پوشش نهایی کاور می‌شود. این مصالح پوششی می‌تواند از جنس فلزی مانند ساندویچ پنل و یا توری به همراه پشم شیشه و یا چوب ورق osB و یا مصالح دیگر باشد.

نکته بسیار مهم در این نوع پوشش‌ها برآورد کردن نیازهای مورد نظر می‌باشد. به عنوان مثال در صورتی که پوشش نهایی سقف شیروانی از جنس ورق‌های فولادی باشد، باید پوششی روی سازه زیرسازی اجرا گردد تا بتواند عایق دمایی و رطوبتی را تا حدی ایجاد نماید.

یکی از همین مصالح جهت زیرسازی پوشش نهایی چوب‌های osB می‌باشد که با توجه به همگین بودن آن با مصالحی نظیر شینگل، در بسیاری از سقف‌های شیروانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

-پوشش نهایی

زیبایی نهایی سقف شیروانی ارزش زیرسازی مستحکم آن را دارد. پس از اماده شدن زیرسازی، اجرای پوشش نهایی انجام خواهد گرفت. برخی از این پوشش‌ها می‌تواند با نوع همپوشانی روی یکدیگر عایق رطوبتی لازم را ایجاد نمایند و برخی از آنها نیاز به ایجاد لایه عایق رطوبتی آب بندی با مصالح دیگری دارند.

گروهی از پوشش‌های سقف‌های شیروانی نیز مانند شیروانی‌های سفالی، با توجه به ساختار دارای قطعات تاج بام، لب بند، کله بام، کتیبه، ناودانی و … هستند که می‌توانند شرایط عبور آب را در نقاط مختلف سقف فراهم نمایند. بعضی از این پوشش‌ها به وسیله چسب‌ها و برخی به وسیله میخ و یا حتی پیچ روی سقف‌ها قرار داده می‌شوند که در نهایت باید محل اتصال میخ‌ها و پیچ‌ها را نیز آب بندی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *