خدمات ما

طراحی سقف های شیبدار چگونه است؟

نحوه طراحی سقف‌های شیبدار

اصولاً سقف‌های شیبدار به صورت طراحی می‌شود، گونه اول سقف شیبدار ساده است که یک یا دو شیب دارد و گونه دوم سقف‌هایی که چند شیب دارند. سقف های شیبدار ویلایی از هر دو طرف دارای چشم انداز زیبایی می باشند.

در مناطق شمال کشور به علت بارش زیاد، سقف بیش از ۹۰ درصد ویلاها از نوع سقف شیروانی شیبدار می‌باشند. هر چند در سایر مناطق ایران نیز ویلاهایی با سقف‌های شیبدار ساخته شده است.

سقف‌های شیروانی ویلا از متریال گوناگون ساخته می شوند که می توان به ورق‌های گالوانیزه رنگی، ورق سینوسی، ورق طرح سفال، ورق شادولاین، ورق ذوزنقه، ورق تایل تکی پرچین، ورق تایل بام تایل، ورق شینگل، ورق اندوویلا، تایل دکرا و فرتیزا و غیره اشاره کرد.

کار را به کاردان بسپارید. افراد خبره و متخصص ویلا شمال با داشتن بیش از ۱۰ سال سابقه کاری در خصوص سقف‌های شیبدار، سوله، سقف‌های ویلایی، آلاچیق، سردرب، پیشانی ساختمان و سایر خدمات آماده به خدمت است تا کارهای شما عزیزان را به بهترین شکل ممکن انجام داده و تحویل شما دهد.

اجرای سقف شیروانی

سقف‌ شیروانی استحکام بالایی در برابر زلزله و آتش سوزی و غیره دارد. همان طور که در مقالات قبل توضیح داده شد، پوشش سقف‌های شیبدار معمولا روی خرپا قرار می‌گیرند و خرپا می‌تواند فلزی یا چوبی باشد. علاوه بر آن در مواردی، این سقف‌ها می‌توانند روی سقف‌های بتنی یا طاق ضربی نیز قرار می‌گیرند. جزئیات اجرایی سقف های شیبدار به شرح زیر است:

خرپای فلزی پس از ساخت باید به نحو مناسبی رنگ آمیزی شود. همچنین باید دقت نمود که بال بالایی لایه‌های فلزی در یک شیب و در یک صفحه فرضی قرار گیرند. فاصله لایه‌ها باید متناسب با ابعاد ورقها انتخاب شود و در سقف‌های با خرپای فلزی باید خرپاهای حداقل در یک طرف کامل به کلاف بتن آرمه جوش داده شود.

یکی از مهمترین قسمت‌های ساخت ویلا و یا سقف‌های شیروانی، میزان درصد شیب است. چرا که در بسیاری از کاربری‌های و اغلب مناطق کشور درصد شیب متغیر می باشد.

طراحی سقف های شیبدار چگونه است؟
قبل از شروع کار باید هدف از ساخت یک ویلا با سقف شیروانی، کاربرد سقف و نیازسنجی آن مورد بررسی قرار گیرد

معیارهای سقف شیروانی استاندارد

قبل از انجام هر کاری، ابتدا هدف از ساخت یک ویلا با سقف شیروانی، کاربرد و نیازسنجی آن مورد بررسی قرار می گیرد. سقف شیروانی باید از لحاظ میزان حداکثر بارش برف و باران و سرعت وزش باد بررسی شود و بر اساس این نیاز سنجی اولیه، ابعاد استاندارد شیب را محاسبه و اجرا کرد.

می‌توان گفت که در عمل هیچ سایز و فرمول استانداردی برای ساخت سقف ویلا وجود ندارد، بلکه این شرایط و نیازسنجی است که استاندارد یک سقف شیروانی ویلا را مشخص می‌کند. رعایت نکردن این اصول منجر به بالا رفتن هزینه های ساخت سقف نیز می‌شود.

چگونگی طراحی و اجرای سقف های شیبدار

سقف شیروانی شیبدار به سقفی که حداقل شیب ۲۰ درجه تا حداکثر ۸۰ درجه باشد سقف شیبدار می گویند. معماری و طراحی سازه ساختمان‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه، یکی از عوامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. همانطور که می دانید، نقشه کشی و طراحی یک سقف ویلای شیبدار نیاز به دقت فراوان و دانش کامل دارد.

در مناطقی با بارش زیاد تعداد قابل توجهی ویلا وجود دارد. اگرچه با توجه به کمبود بارش‌های منطقه‌ای ممکن است اهمیت شیبدار بودن سقف کم رنگ شود، اما همچنان شیبدار بودن سقف یک حس ویلایی به معماری بنا می‌دهند.

داشتن یک نمونه کار کامل و مناسب برای آشنایی با این امر بسیار الزامی می‌باشد. طرح های موجود در شرکت ویلا شمال توسط طراحان مجرب رشته نقشه کشی معماری طراحی شده و تمامی استانداردهای طراحی معماری و اصول شیروانی و سقف شیبدار در آن رعایت گردیده است.

اجرای سقف شیروانی یک ویلا به این صورت می‌باشد که ابتدا ستون گذاری و بستن بالای ستونها بصورت فلزی یا بتنی طبق نقشه صورت گرفته و سپس اقدام به خرپا سازی با پروفیل فلزی با ابعاد مورد نیاز می شود. بعد از ساخت و نصب خرپاها، تیرریزی روی تیرهای اصلی به فاصله دلخواه انجام می شود و پس از تکمیل زیرسازی و جوشکاری کامل تیرها، نصب تایل ها با پیچ‌های مخصوص شیروانی آغاز می شود.

طراحی سقف های شیبدار چگونه است؟
سقف‌های شیروانی مورد استفاده در اقلیم‌های گوناگون

سقف‌های شیروانی مورد استفاده در اقلیم‌های گوناگون

عموماً در اقلیم‌های سرد و پر بارش برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان، از سقف‌های شیروانی استفاده می‌شود. در این نوع سقف‌ها، از آهن و ورق‌های رنگی گالوانیزه استفاده می‌شود.

جنس سقف شیروانی

مهمترین مصالحی که پوشش سقف شیروانی را تشکیل می‌دهد عبارتند از:

 ورقهای گالوانیزه و یا تایل های مختلف با موج‌های ریز و درشت سینوسی و ذوزنقه.

چگونه ساختمان خود را سبک سازی کنیم؟

یکی از راه‌هایی که باعث افزایش ایمنی ساختمان می‌شود، سبک سازی ساختمان است. از مهترین روش‌های سبک سازی سازه استفاده از سقف‌های شیروانی می‌باشد. در یک بررسی، تأثیر کاهش وزن سازه و به تبع آن کاهش نیروی زلزله با جایگزینی سقف‌های سبک شیروانی به جای سقف‌های سنگین تیرچه بلوک و یا طاق ضربتی انجام شده است.

پوشش‌های شیبدار معمولاً روی خرپا سبک فلزی قرار می‌گیرد و خرپا می‌توان فلزی یا چوبی باشد. این نوع سقف سازهٔ معمولا توسط آهن کشی و گاه فلزات دیگر ایجاد می‌شود و پوشش سقف شیبدار روی آن نصب می‌شود. سقف‌های شیبدار شیروانی نه تنها باعث زیباتر شدن ساختمان می‌شود، بلکه باعث کاهش وزن و نفوذ سرما و گرما به داخل ساختمان نیز می‌گردد.

اگر برای طراحی بام و سقف منزلتان به دنبال افراد خبره و متخصص می باشید، کارشناسان مجرب ویلا شمال در خدمت شما هستند. با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *