خدمات ما

نحوه طراحی و اجرای سقف شیروانی

طراحی و پیاده‌سازی سقف شیروانی چگونه است؟

در مقالات قبلی به برسی سقف شیب‌دار، انواع و نحوه اجرای آن پرداختیم. اما در حال حاضر قصد داریم شما را با سقف شیروانی آشنا کنیم. سقف شیروانی نوعی از سقف‌های شیب‌دار است که تقریباً حالتی سه‌گوش را به سقف خانه می‌دهد. سقف‌های شیروانی بیشترین کاربرد را در مناطق سردسیر و یا مرطوب و بارانی دارند تا از نفوذ آب باران و رطوبت به سقف جلوگیری کنند. علاوه بر این، سقف‌های شیروانی دیگر نیازی به برف‌روبی ندارند و حتی می‌توان از آنها به‌عنوان پوشش و عایق نیز استفاده کرد.

یکی دیگر از کاربردهای سقف‌های شیروانی، استفاده از آنها برای پوشش سقف انبارها و بناهای صنعتی می‌باشد. نکته حائز اهمیت در زمینه اجرای سقف شیروانی این است که سقف شیروانی، باتوجه‌به سازه و جنسی که دارد اجرا می‌شود. توجه داشته باشید میزان شیبی که در طراحی و ساخت سقف‌های شیروانی مورداستفاده قرار می‌گیرد، بین  ۳۵ تا ۵۰ درجه باشد. در ادامه مقاله به نحوه طراحی و اجرای سقف شیروانی می‌پردازیم.

نحوه طراحی و اجرای سقف شیروانی
سقف‌های شیروانی از نظر طراحی تک شیبه، دو شیبه یا چند شیبه می‌باشند.

سقف‌های شیروانی به دو صورت کلی طراحی و ساخته می‌شوند. به‌گونه‌ای که یا از یک یا دو طرف دارای شیب هستند و یا متناسب با نوع طرحی که دارند، از چندین طرف دارای شیب می‌باشند. در نتیجه سقف‌های شیروانی از نظر طراحی تک شیبه، دو شیبه یا چند شیبه می‌باشند.

توجه داشته باشید که فرقی نمی‌کند سقف شیروانی شما تک شیب و یا چند شیبه باشد. شما باید در هنگام نصب، آن را جلوتر از لبه‌های سقف و یا در ورودی قرار دهید تا در هنگام بارندگی آب دقیقاً بر روی معبر نریزد و از طریق لبه‌های سقف شیب‌دار که جلوتر از درب ورودی قرار دارند بر روی زمین جاری شود. توجه داشته باشید که در چنین شرایطی، باید اندازه دقیق ناودانی‌های از نظر طولی و قطری را مورد بررسی قرار دهید.

نحوه طراحی و اجرای سقف شیروانی
اهمیت میزان شیب در اجرای سقف شیروانی

یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در اجرای سقف شیروانی، میزان شیب آن می‌باشد همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، شیب موردنظر برای اجرای سقف‌های شیروانی باید بین ۳۵ تا ۵۰ درجه باشد. چراکه شیب زیاد در کارگزاری این نوع سقف‌ها امکان نفوذ عوامل طبیعی مانند بادوباران را افزایش می‌دهد.

حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین نقاط سقف‌های شیروانی نقاطی است که شیب دو بام به یکدیگر می‌رسند، چراکه امکان نفوذ آب به سقف از این نقاط امکان‌پذیر است. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی در نقطه اتصال شیب دو بام به یکدیگر، باید عایق‌بندی به‌خوبی و با دقت بالایی اجرا شود.

نحوه طراحی و اجرای سقف شیروانی
شیب سقف شیروانی سازه‌های نزدیک به دریا باید بیشتر باشد.

همان‌طور که اشاره کردیم میزان شیب سقف شیروانی نیز اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و شیب آن باید بین ۳۵ تا ۵۰ درجه باشد، اما در برخی از موارد می‌توان استثنا قائل شد. برای نمونه ویلاهایی که به دریا و ساحل نزدیک‌تر می‌باشند شاهد بارش باران بیشتری می‌باشند، اما ویلاهایی که فاصله آنها از دریا بیشتر است شاهد باران و رطوبت کمتری می‌باشند.

ازاین‌رو شیب سقف شیروانی ویلاها و خانه‌هایی که به دریا نزدیک هستند، باید بیشتر باشد تا از نفوذ آب و رطوبت به سقف جلوگیری گردد .رعایت تمامی نکاتی که در زمینه طراحی و اجرایی سقف شیب‌دار به آنها اشاره کردیم باعث می‌شود هزینه کمتری را در زمینه نگهداری از سقف‌های شیروانی پرداخت کنید.

نحوه طراحی و اجرای سقف شیروانی
عدم نیاز به برف‌روبی و مقاومت در برابر زلزله و آتش و باد و باران با اجرای سقف‌های شیروانی

مزایای سقف‌های شیروانی

  • مقاوم در برابر بارش‌های سنگین برف‌وباران.
  • عدم نیاز به برف‌روبی.
  • به تعمیر و نگهداری کمتری احتیاج دارد.
  • مقاوم در برابر زلزله و آتش.
  • مقرون‌به‌صرفه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *